Saturday, February 11, 2023

Apa itu blister?

 Blister adalah lepuh yang biasanya terbentuk pada kulit sebagai tindak balas kepada geseran, gesekan atau tekanan yang berulang. Bagi mengelakkan blister, anda boleh mengambil kira langkah-langkah berikut:

  1. Memakai kasut atau sepatu yang selesa dan sesuai dengan aktiviti yang anda lakukan, serta pastikan bahagian dalam kasut tidak terdapat sebarang bahagian yang kasar atau tajam.
  2. Gunakan kaus kaki yang sesuai, berkualiti dan mempunyai ketinggian yang mencukupi untuk melindungi kulit kaki daripada gesekan dan tekanan.
  3. Jangan memakai kasut atau sepatu yang terlalu ketat atau longgar, serta jangan memakainya terlalu lama dalam satu masa.
  4. Gunakan pelindung kulit khas seperti pelekat untuk melindungi bahagian kulit yang mudah berlaku blister daripada gesekan dan tekanan.
  5. Pastikan kuku kaki dipotong secara teratur dan jangan biarkan tumbuh terlalu panjang.

Jika blister sudah terbentuk, jangan memecahkannya kerana ianya boleh meningkatkan risiko jangkitan. Biarkan blister pecah secara semulajadi dan lap kawasan tersebut dengan kapas atau tisu yang steril. Anda juga boleh menggunakannya penutup khas untuk melindungi blister daripada terdedah kepada gesekan dan kotoran.


Semasa rawatan bekam juga boleh terjadinya blister. Ia adalah kerana tarikan pam bekam terlalu kuat dan terlalu lama.


Cara melakukan bekam yang betul boleh rujuk sini

No comments:

Post a Comment